Den digitale grenseløsheten

En gang på 80-tallet holdt jeg en haug foredrag og presentasjoner om det grenseløse Europa. Jeg hadde sett lyset og tenkte at norske bedrifter nå hadde aksess til et 320-millioners marked i EU og at norske bedrifter ville kaste seg over mulighetene som bød seg. Jeg kunne vise vei. Jeg hadde mange kontakter i Brussel og Europa ellers. Det ble en god læring om mye.

Før det første, norske bedrifter generelt har ingen stor interesse av å  komme seg utenlands. De er (var, iallfall) tilfreds med sitt. De satt i salen og nikket. Men noen handling ble det aldri ut av det.

For det andre, grensene mellom EU-landene forsvant ikke. Ikke i det hele tatt. Selv om varer og tjenester skulle flyte fritt, ble bare hindringene mer subtile. Nasjonale standarder, toll og andre ting gjorde det utrolig tungt å sende varer fra ett land til et annet. Så det ble med den gode tanken. Det er beregnet at det koster ca 9.000 euro for å etablere seg i ett annet marked. Knapt noe for en liten eller mellomstor bedrift.

Men kanskje det skjer nå.

Kanskje den digitale revolusjonen har skapt en situasjon hvor det ganske enkelt er umulig å la være. For nå har politikerne i EU våknet og det har kommet nye, små og innovative land med i fellesskapet. Andrus Ansip, for eksempel, tidligere statsminister i Estland og mektig digitalsjef i EU. Han har tidligere uttalt at han hater geoblocking. Bare å ha en politiker som vet hva geoblocking er!

Dermed er det nye forslag fra EU:

Ingen klagefrist

Ganske enkelt fordi den digitale varen ikke kan slites på noen måte. Leverandøren må tvert imot bevise at ikke er noen feil med produktet.

Kunden skal også kunne si opp lange kontrakter og bli slettet fra alle registre hvis han sier opp.

Fysiske varer

Det blir like regler for reklamasjon, det foreslås to år for alle. Kundene vil også kunne heve kjøp ved mindre defekter uten å måtte melde fra til selger om dette innen en (trang) tidsfrist.

Så da ser det lysere ut for det grenseløse Europa – igjen. Vi kan bare satse på at norske bedrifter er like ivrige på å selge ut av Norge, som europeiske bedrifter er på å selge inn i Norge.

 

 

 

Advertisements

Om oysv

En mann som forsøker å forstå grensesnittet mellom teknologi og humane fag, mellom fortid og nåtid, mellom konservativ og progressiv. Uforbederlig elsker av bøker og kunst. En mann som elsker sin familie.
Dette innlegget ble publisert i Business. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s